STANDARD OPIEKI I WYCHOWANIA
Zgodnie z ustawą z dnia 09 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2012r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej nasza placówka:
1. Zapewnia odpowiednią liczbę wychowawców oraz specjalistów niezbędnych
do zapewnienia dzieciom poczucia bezpieczeństwa oraz indywidualnej opieki.
2. Umożliwia rozwój dziecka w sferze fizycznej, poznawczej i emocjonalnej
oraz wyrównywanie deficytów rozwojowych poprzez udział w odpowiednich zajęciach na terenie placówki, jak i poza nią, grupowych i indywidualnych.
3. Dba o poszanowanie podmiotowości dziecka. Wychowankowie mają możliwość wyrażania własnego zdania i zgłaszania wniosków w sprawach ich dotyczących bezpośrednio do wychowawcy lub na cotygodniowych zebraniach społeczności placówki. Indywidualnie lub na zebraniach dzieci są informowane o podejmowanych wobec nich działaniach.
4. Zapewnia podtrzymywanie kontaktów oraz więzi emocjonalnych pomiędzy dziećmi a ich rodzicami, rodzeństwem i osobami zaprzyjaźnionymi. W placówce jest miejsce, w którym wychowankowie mogą w intymnych warunkach spotkać się z rodziną. Rodzice i osoby bliskie są zapraszane na wszystkie ważne dla dziecka uroczystości np. urodziny. Ponadto z rodzicami dziecka lub opiekunami prawnymi uzgadniane są istotne decyzje dotyczące dziecka.
5. Uczy dzieci poszanowania tradycji i ciągłości kulturowej poprzez obchodzenie świąt okolicznościowych i religijnych, a także uczestnictwo w imprezach kulturalnych. Decyzja o udziale w życiu religijnym zależy do potrzeb dziecka i zgody rodziców. Kształtuje także poczucie tolerancji i szacunku dla osób starszych dzięki bliskim kontaktom z Domem Dziennego Pobytu oraz Stowarzyszeniem Polaków Poszkodowanych przez III Rzeszę.
6. Kształtuje u dzieci zachowania prozdrowotne.
7. Przygotowuje wychowanków do samodzielnego życia poprzez udział w programach tematycznych , podczas których uczą się przygotowywania posiłków, robienia zakupów, załatwiania spraw urzędowych itp. W trakcie codziennego procesu wychowania staramy się wykształcić umiejętność ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz nawiązywanie kontaktów interpersonalnych. Dzieci uczestniczą także w programach realizowanych przez inne instytucje.
8. Współpracuje z instytucjami, biorącymi udział w procesie opieki i wychowania.
9. Zapewnia indywidualną opiekę w sytuacjach trudnych.
10. Motywuje dzieci do uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych i organizowanych imprezach rekreacyjno- sportowych ( wycieczki, rajdy, majówki, olimpiady).